SaHaBaT IsTiMeWa

Thursday, February 14, 2013

Alesya Kena Sakit Kaki Tangan & Mulut..

Assalamualaikum & Salam sejahtera,

Balik kenduri di Tanjung Karang, Alesya sibuk gatal kat sikunya, saya pun tolonglah dia menggaru menggunakan towel, sebab kalu terkena kuku bias, takut lagi merebak. Saya budget itu hanyalah ruam biasa, maklumlah cuaca memang panas.


2 ke 3 hari sebelum ni Alesya demam. 2 hari juga demamnya. Lagipun puteri ke 2 saya ni memang payah nak makan ubat. Tak tau apa yang dia takutkan. Kalu ikutkan bukan payah pun nak telah ubat. Nganga telan. Senang je kan. Kalu tengok je picagari bertempiaran dia lari. Puas la saya ngan Hb dok mngejar…hee…nak makan ubat siap nak kena pegang kaki tangan. Akhirnya dia luakkan juga. Memang payah. Kadang tu, p klinik semata dapat ubat, pastu terbiar begitu aje. Bayar da la mahal. Tapi nasib baik g panel je. Takde la kena bayar.
Berbalik ke ruam tadi, bile saya tengok balik ruamnya tebal lain macam je. Tapi kat siku yang tebal. Pastu ade merah ala2 campak yang tak nak keluar kat tapak tangan dan tapak kaki. Bajet saya campak kot? Sehari lepas tu tengok penuh pulak kat lengan , betis, celah2 jari dan kaki, mase tu memang da tak demam. Gatal pun tidak dah katenya.

Saya pun bawa dia p klinik balik, tanya ngan doktor tu ‘ ni sakit kaki tangan ke doktor’, dok tor cakap ‘ye’…tapi tak bahaya sebab Alesya kuat makan dan minum susu. Lagipun dia tak demam. Katenya kalu keluar yang berair2, tak lalu makan dan minum baru bawa g spital.Saya pun tak lah risau sangat. Cuma doktor cakap kalu bole duduk jauh2 ngan adik2 yang lain. Dah satu rumah nak dok jauh camne, bertepuk bertampar..camne nak jauhkan…risau gak takut berjangkit ngan sikecik Afiqah. Kebetulan dok bekalkan ubat sapu ala2 calamine tu, malam2 sapu, paksa bagi antibiotic dalam 4 hari dia semakin kering. Alhamdulillah, takde ape…senang hati. Skang ni bintik tu jadi hitam ala2 tahi lalat…

Syukur Alhamdulillah…

Anda semua pun rasenya dah tau tentang penyakit ni kan. Bagi yang tak tau bole lawat kat sini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails